Melissas sovrutiner

Melissa sover rätt bra nu sedan jag började testa ha en madrass nedanför hennes säng så någon av oss är nära om hon vaknar till. Nu räcker det att säga "mamma är här lägg dig ner och sov". Och tutten stoppar hon äntligen i själv men vi måste ha 10 st i sängen. ;) Nästa steg är att vi ska kunna ropa genom väggen. Vi har ju våra sängar vägg i vägg. :) Däremot har vi ett problem som jag gärna tar emot tips på hur vi ska lösa. Hon sover inte så länge på morgnarna. Förstår att hon inte kan sova 3 h på lunchvilan... Men då är det ju de dagar hon är på förskolan och måste upp tidigt? På förskolan sover hon inte lika länge som hemma men oftast mellan 1.5-2 h och det säger dem att hon behöver. Men vi kanske kan börja med att väcka henne efter 1.5 h hemma? Vad tror ni? Igår var hon uppe till 19.45 och vaknade 06.05. Hon sov 3 h och en kvart på lunchen... Dock är hon ju sjuk nu (hostig och snorig)... Men jag är iaf tacksam vi börjar få ordning på nätterna för det tar på krafterna att aldrig få sova sammanhängande och dessutom jobba på det. :) Så just nu gör det inte så mkt hon vaknar tidigt. Och vissa barn vaknar ju alltid kl 05. Så vi får vara glad för det lilla :) Men som sagt. Tips mottages gärna! :)
 

Kommentarer
Postat av: mamma

Mitt förslag är låt hon sova två timmar och se hur hon orkar vara uppe på kvällen om hon orkar vara uppe till sju om hon orkar det så prova sedan efter några dagar att väcka henne efter en och en halv timme och se hur hon orkar att vara uppe till sju.jag tror att när hon blir riktigt trygg på förskolan så sover hin längre där också.

Svar: Jo men hon sover bra på förskolan också. Men 3 timmar känns lite i överkurs... Men ditt förslag låter mycket klokt :)
Sara

2013-10-12 @ 08:48:23
Postat av: Emma

Att få henne att sova längre på morgonen vette tusan om de går.. Av de jag hört blir de ofta så att barn lär sig att stiga upp dagistider jämt.. Och de är ju ofta vi 06-06.30.. Barn fungerar ju inte som vi och tänker "aaa ledigt.. Nu ska vi sova ut;)"
Men 3 timmar låter mkt! Skulle Amanda sova 3 timmar skulle hon ju somna kl 21 typ;)
Mitt tips är att dra ned på lunchen till Max 2 timmar! 1,5 får ni sträva efter och sen tar de ju ett par dagar innan det nya schemat kommit in i kroppen:) försök hålla henne vaken till 19.00 jämt! Sen e de väl så att vissa är morgonbarn andra inte..
Lycka till iaf och jag hoppas de löser sig bra för er!!

Svar: Men det är ju inte det vi vill egentligen. Eftersom hon ändå ska på förskolan. Men en bättre sömn (men vi är på god väg). Sen sover hon längre om hon sover mindre på dagen (till 19 är hon alltid vaken oavsett). Natten till söndag sov hon 1.5 h på dagen, somnade strax före 20.00 och sov till fyra utan att vakna, satte sig upp i sängen och farmor (hon sov här), sa bara "lägg dig ner farmor är här", och så somnade hon om till 07.30 (!) typiskt då vi ändå skulle få sovmorgon. haha Men vi får se hur det blir. :) Hon får ju gärna sova till 06.30 :) Och det har hon gjort förr, så får se hur denna vecka blir. Vi fick ju alltid väcka henne 06.30 första månaden då hon skulle på dagis 06.40 ;) (alldeles för tidigt att börja 07.00, förut har jag oftast börjat 07.30 och det är stoooor skillnad) :)
Sara

2013-10-12 @ 20:10:28
Postat av: Emma

Haha men du skrev ju "däremot har vi ett problem som jag gärna tar emot tips på hur vi ska lösa. Hon sover inte länge på morgonen." Så nu fattar jag inte vad du ville ha tips på egentligen hehehe ;)

Svar: Ja, jag skrev så men om du läste vidare så skrev jag om dilemmat att hon ändå inte kan sova längre än till 6.30 för att dagisrutinerna ska fungera..."Men då är det ju de dagar hon är på förskolan och måste upp tidigt? " Och det är just det jag efterlyste tips på hur vi ska tänka. Men nu inatt var en perfekt natt så sett :) Hon sov precis till då jag tänkte gå in och väcka henne. :)
Sara

2013-10-13 @ 21:06:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback