Melissas förlossningsberättelse del 2

Jag tänkte att jag skulle vara gravid för evigt...

Henrik ringde in till förlossningen, runt 22 tiden för att säga detta och att “nånting måste vi ju göra”, och de tyckte dem också så vi fick komma in. Med facit i hand hade jag feber. På vägen in så blev värkarna starkare och även tätare. När vi kom in så var jag dock bara 2 cm öppen och hade ganska täta, jämna värkar. Det beslutades att vi skulle få sova där och få sovdos igen… Jag tog medicinen men värkarna blev bara kraftigare och kraftigare. Vi tryckte på klockan och vi fick komma in i förlossningsrummet “här ska det födas barn” sa barnmorskan. Hon tog hål på hinnan så att vattnet skulle gå 01.00 den 31 Juli. Sedan började dock värkarna minska. (Pga sovdosen jag tagit). Så då fick jag värkstimulerande dropp. Det fungerade bra, de blev tätare och tätare. Jag använde lustgas genom värkarna och det tycker jag också fungerade bra. Det kändes som att tiden gick snabbt och att värkarna gick att hantera betydligt bättre med lustgasen. 

Mellan värkarna gav H mig alltid ett glas (med sugrör) med saft i. Jag blev så sjukt torr i munnen av lustgasen. Jag kommer ihåg att det kändes skönt att allt gick som på räls. haha Att vi fick in en slags rutin mitt i det hela. Han satt vid min vänstra sida hela tiden på en pall utan ryggstöd. Han hade så ont i ryggen men vågade ju inte klaga. haha  ;) Det var ju inte så att lustgasen tog bort värkarna (men det hade jag inte trott heller), och jag tycker aldrig jag blev speciellt "full", men Henke kan tycka jag var det vissa stunder. haha Men det var skönt att ha den och som sagt så blev det som en slags rutin. :)

När dom skulle sätta fast elektroden på hennes huvud för att kunna mäta hjärtslagen så fick dom inte fast den för hon rörde sig så mycket. Envis redan då. ;) Då kom en läkare som till slut fick fast den. Och jag kommer ihåg att det gjore betydligt ondare än allt annat jag hade känt tills dess. Alltså just när dem skulle sätta fast den där jäkla elektroden.

De tog tempen på mig och det visade sig som sagt att jag hade feber.

Efter ett tag så bad Henke att jag skulle få epiduralbedövning. Vi hade inte skrivit något förlossningsbrev utan Henrik och jag hade pratat om hur vi ville ha det och han fick föra min talan. Vi fick vänta ett bra tag på läkaren som skulle göra det, då det hänt en olycka som han behövdes på i första hand. Men till slut fick jag den och den träffade rätt på en gång och hjälpte något enormt! Ångrar inte att jag tog den. Hade nog aldrig orkat (eller det är klart man orkar om man inte har något val), men efter så många timmar så var kroppen rätt slut. Och jag tänkte aldrig någonsin att jag inte skulle ta den. Har alltid tänkt att jag ska ta emot all hjälp jag kan få, att jag inte ska ha mer ont än vad jag faktiskt behöver. Jag tycker den fungerade jättebra! Men jag fick ganska tätt efter krystvärkar så jag hann aldrig ha det "sådär icke ont" som jag har hört en del kan ha. Vissa som kan sova då till och med! :P

Barnmorskan bad först Henke känna efter på bebisens huvud. Men Henke sa bestämt Nej. Sedan frågade hon mig och jag sa också att jag inte ville det. Men hon sa bara "Jo känn här nu" och så tog hon tag i min hand. haha Hon tyckte det var så fantastiskt att hon hade så mycket hår. Vad jag tyckte? Det kändes rätt skumt att känna bebisen hår där och då... haha Men det hon var ute efter fungerade. Jag fick lite extra energi!

När jag väl förstod att jag hade krystvärkar så gick det snabbt. Jag trodde jag höll på att skita på mig. ;) Krystvärkarna var inte lika jobbiga som jag tänkt mig. Det var ju bara skönt att få ta i allt vad jag kunde. BM sa att max 3 krystvärkar till vid ett tillfälle och bebisen är ute. Men det behövdes bara en till. Hon sa det nog mest för att jag skulle känna att det var nära så jag kunde få mer kraft att trycka ännu mer. Tio minuter krystvärkar och sedan kändes det liksom "plopp" och så var lilla Melissa på 3540 gr och 50 cm lång ute i världen och lyckan var total! <3

Henke vågade inte klippa navelsträngen men jag cool som jag är sa "Får jag saxen så kan jag klippa". haha Så nu vågar Henke klippa om vi får lyckan och äran att få bli föräldrar en gång till... ;) BM sa även halv på skämt "Jaha, blir det nå fler barn" Jag bara: "jajemän, 2 till". haha Hon sa att de flesta brukar säga nej direkt efter. :P

Hon var så härlig vår BM men väldigt speciell. Man måste nog ta henne på rätt sätt. Jag ojjade mig ju aldrig direkt eller beklagade mig. Utan jag tror det var då de hade problem med elektroden som jag typ "stönade" nåt ontliknande ljud, för det gjorde ju ont. Hon bara "nä, det DÄR gör INTE ont". Men egentligen vet vi hon menade på ett peppande sätt, att hon försökte lugna på sitt konstiga sätt. Men hade det varit fel person så hade man ju kunnat bett henne dra åt skogen. haha 

En så häftig upplevelse och ingenting jag är rädd för att göra om. Det var ju så sjukt häfigt! Kan förstå att folk skaffar 12 barn! ;) (Även om vi inte nu tänker skaffa så många) ;)

Haha Hade ingen tid eller tanke på hur håret såg ut iaf! ;)
 
Vi blev komplett som familj och kände/känner oss lyckligast i världen. <3 Den där känslan när vi fick upp henne på bröstet efter så många timmars aktivt (tror det blev ca 34-38 h) värkarbete var obeskrivlig.  Jag minns att vi tittade på varandra och jag minns hur lycklig jag blev av bara blicken som jag såg Henke gav vår nyfödda älskade lilla barn. Och tårarna jag såg skymta i hans ögon. Lyckan var total och jag minns att jag kände mig så glädjefull och rörd. Detta är ju det finaste vi varit med om! <3
 

Vi fick en rätt tuff start på det hela. Men lite mer om det kommer i del 3! (Vet inte om det hör hemma här men jag har skrivit på det sidan efteråt i min egen berättelse så jag gör nog så här också). Har även lite roliga minnen från den första tiden på bb/56:an som finns nedskrivet på en annan sida i min egen berättelse. Men det kommer i del 3. Så håll till godo!

 

 


Kommentarer
Postat av: mamma

Jätte fin berättelse av mellis födelse.Synd att dett inte fans blogg på min tid som Mamma.

2014-02-24 @ 06:49:28
Postat av: Karin

Men åååhh lilla pluttan!! <3 så roligt att läsa :)

Svar: <3
Sara

Postat av: Erika

Åh vad roligt att få läsa! Grymt bra jobbat! :) så härligt att du kände direkt att du kunde tänka dig att göra om det! Som du säger, är nog inte alla som skulle säga det direkt efteråt. :) men jag känner också så, det var inte så farligt att föda barn som jag trodde. :) kram!

Svar: Hehe, ja det var ju inte alls så farligt. Däremot ju mer jag tänker på att göra det en gång till, så blir jag desto mer nojjigare faktiskt. :P
Sara

2014-02-24 @ 23:14:40
Postat av: anna

<3

Svar: <3
Sara

2014-02-28 @ 13:27:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback