Bilstolsfunderingar

Ja, nu börjar det bli aktuellt att köpa en bilstol till lilla damen... Jag tänkte höra lite med mina läsare som har barn (eller ni som inte har barn men ändå kan något om detta)... Vad ska man tänka på? Vilka har ni valt och hur tänkte ni?
 
Vi är inne på en maxi cosi... Jag tänker så här: Vi kommer förmodligen ha ett syskon till Melissa innan hon väger 25 kg (som dessa stolar "pallar"). Så vi kommer ju inte ha denna till Melissa hela tiden, utan hon kommer ju få gå över till den "sista" stolen (de säger visst att barn har 3 stolar genom livet) ;) - då syskonet har växt ur babyskyddet... Sedan är det viktigt (tycker jag) att stolen går att ställa om i olika lägen (ifall hon sover osv).
 
Har också funderat på detta om den ska ha kravet att kunna vända "rätt" väg eller inte... Pratade med min kusin om hennes val av stolar... Och hon sa ju en viktig grej. Ur säkerhetssynpunkt ska barn under fyra (eller om det var 5 år) INTE sitta framåtvänd. Krockar man med barnet framåtvänd så orkar barnet inte hålla upp nacken och de kan bryta nacken. Och från fem år SKA ju barnen sitta framåtvänd... Ja, mycket att tänka på. 

Men maxi cosin verkar ha det jag är ute efter. Men den går ju inte att vända till rätt väg. Men samtidigt så är ju det inget man bör de här första åren... Men jag vet inte. Detta är ju den stol som är både dyrast, och som de har längst... Men som sagt. Hur tänker ni och vad har ni valt/uteslutit?? Snälla hjälp mig ur denna djungel ;)

Kommentarer
Postat av: Emma

Lite tips som jag fick från bilbarnsstolsexperter när vi skulle köpa!
1. Vad har ni för bil.. Vissa stolar tar stooor plats, andra mindre.
2. Att ha olika lutningar är bra men en stol som går att luta under färd är inte lika stabil som en där du ändrar läge när du står stilla.
3. Barnet ska om det är möjligt provsitta i stolen, Vi är ju alla olika.
4. Ta alltid en stol upp till 25 kg.. Risken finns att dom upp till 18 växes ur allt föööör fort!

Sen tänker då jag som er med syskon men kommer de ett syskon före Melissa är typ 2,5 år så lär ni nog få köpa en till rätt likadan..
Ja jag har hört minst 5 år.. Men att nästan 50% sitter framåtväbda långt före de...

Svar: Ja, de allra flesta stolar räcker ju upp till 25 kg. Ja vi tänker att syskonen får ta den stolen vi köper nu när det är dags för det och Melissa får då en ny som vi får fundera vilken som passar då :) För nu vet vi ju inte när det kommer ett syskon eller om det kommer ett syskon :) Vi ska gå in på barnens hus nästa vecka tänkte vi och höra oss för lite. :)
Sara


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback