Lite förskolefunderingar

Detta är ett tidsinställt inlägg. Haha, jag är förhoppningsvis INTE vaken denna tid. :P
 
 
 
Hörde av en i mammagruppen som har sökt in sitt barn till förskolan nu i januari. Det finns INGEN ledig plats i hela kommunen. Vilket innebär att en tillfällig avdelning öppnas för dessa barn. Vilken jäkla tur att vi sökte när vi gjorde det. (Det var ju en av anledningarna till att vi sökte till september istället för januari). Sjukt att det ska behöva vara så. Hade ju helst sett att Melissa dock var lite äldre när hon började, men för oss kändes det som att vi antingen var tvungen skola in i september, eller så augusti nästa år...För jag var rädd för just detta. Hon skulle ha varit född i mars/april/maj istället så hade det blivit rätt perfekt. :P 
 
Men vad jobbigt jag hade tyckt det hade varit om vi hade sökt in till nu... Att behöva skola in en gång till då när hon hade fått sin "permanenta" dagis... Kan inte förstå att det ska vara så. Att systemet är så. Att man i princip MÅSTE skola in barnen just på hösten för att få en säker plats... Kanske är något vi måste lägga in i planeringen då vi vill skaffa syskon? :P Skämt å sido...
 
Och vilken lycka att vi har så himla bra personal. Jag önskar Melissa fick ha dem HELA tiden. Inte behöva flytta på en annan avdelning när hon blir 3 år. :( (Hon är på en småbarns avdelning nu) Och att Melissa trivs så bra på förskolan. Ibland vill hon inte hem, utan springer runt och ska visa alla leksaker och kompisar. ;)
 
Vi är ju lite i valet och kvalet då vår förskola ska flyttas granne med själva skolan som Melissa mest troligt kommer börja i SEDAN. Ska vi följa med flytten eller söka förflyttning så vi får vara kvar på Djupviken? 
 
För-och nackdelar med det:
 
Fördelar om vi följer med flytten:
 
* Hon känner igen både sina kompisar och förskollärarna.
* Vi får nära när hon börjar skolan ifall vi har syskon som går på förskolan.
* Vi slipper skola in henne på ett nytt dagis... 
 
Nackdelar:
 
* Lite för nära stan för vårt tycke.
* En liten omväg då vi ska till  jobbet. För oss båda.
* Hennes andra kompisar (så som grannar, och hennes tremänningar) går förskola här på Djupviken. (Hon är ju dock inte på samma förskola idag heller), men söker vi förflyttning kanske vi får på den förskolan...
 
Hänger ni med? Vad hade ni gjort? Som jag känner just nu så vill jag följa med flytten. Kan ibland tycka det är skönt att hon inte går på förskolan "som alla andra går på" dessutom. Och en annan fördel är väl att dem förmodligen rustar upp nya lokalen så den blir rätt fräsch och ny? Och den största anledningen att följa med flytten är att hon slipper omskolas... Samtidigt vet vi inte ännu NÄR detta sker, så det kan ju lika gärna bli i skiftet, då hon ändå ska på en annan avdelning... SVÅRT! Fast ändå lätt. Valet kanske är rätt självklart? 

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag kan inte säga vad jag själv hade gjort, beror ju så mycket på ens egen situation och person. Men genom att läsa ditt inlägg så verkar du ju vara väldigt emot en extra inskolning, eftersom du är så glad att Melissa inte började på förskola nu i januari. Så då känns det ju som att du/ni inte tycker att hon ska börja någon ny, utan följa med sin grupp till det nya stället. Sen tycker jag att fördelarna är till Melissas fördel så att säga och nackdelarna mer en praktisk fråga för er som föräldrar :)
Hur ni än beslutar blir det nog bra :)

Svar: Är väl inte EMOT emot extra inskolning, men nog är det skönt att slippa byta miljö. Känns ju som att riva upp tryggheten hon just skaffat på förskolan. Och ja, visst är det mesta nackdelarna för oss föräldrar... Det blir nog att följa med tror jag...Men tål ändå att funderas på. :)
Sara

2013-12-14 @ 19:35:38
Postat av: Emma

Men fy fan vad illa! Att dagis är så fullt att man inte ryms är ju varken bra för barnen lr pedagogerna! Usch blir arg av och tänka på de! Vi har ju fått dagisplats nu i januari och tycker de börjar kännas hyfsat okej att skola in henne.. Fast hade gärna haft henne hemma nån månad till ändå:)
För mig är valet självklart att hon ska följa med för att på så sätt få lättaste övergången till skolan. Att känna kompisar skulle jag prioritera och inte tänka på en själv och att de är en liten omväg.. Så är de ju för de flesta. Dessutom brukar en ny inskolning gå fort då dom är vana vid förskolemiljön redan!

Svar: Nä jag vet! Var fick ni då? Jag tror att det blir bra att skola in i januari för er. :). Ja det känns sjukt att kommunen gör så (och jag har ju hört att det ofta är så just i januari... Jo, som sagt så känns det bäst om vi följer med flytten. Och flyttar vi med behövs ju ingen direkt ny inskolning (kan jag tänka mig). Ja, valet känns ganska självklart, men måste ändå funderas på. Sedan är det som sagt inte dags ännu. (Vi vet inte ens NÄR det blir). Du vet kommunen i ett nötskal ;) Känns bara bättre ju mer jag tänker på det. I början tänkte jag bara "NEJ INTE STAN" :P
Sara

2013-12-14 @ 22:56:14
Postat av: mamma

Jag tycker att ni ska följa med .Men jag tror att ni gör ett bra beslut hur ni än gör.

2013-12-15 @ 07:33:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback