En sådan där lista som "alla" gör. :P

När fick du reda på att du var gravid? 2 december 2011 gjorde jag graviditetstestet. Misstänkte det lite innan. :)

Var bebisen planerad?
Ja!.

Mådde du illa mycket?
 Ingenting alls. Spydde en gång, men det var nog mer för att jag var trött. (Då vi åkte till Åre)

Hur blev ditt hår?
Märkte ingen större skillnad. Dock så upplevde jag (och andra påpekade det också) att håret växte snabbt och såg aningen tjockare ut.

Hade du mycket halsbränna?
Nix. Däremot direkt efter förlossningen så fick jag halsbränna en kort stund. Visste inte att det kändes så. Kan med facit i hand säga att det var första gången nånsin jag hade halsbränna!
 
Grät du för ingenting? Det hände. :) 
 
Var du känslig? Till och från mer eller mindre. :) Oftast mer. ;)
 
Vad gillade du för mat? Ingen större skillnad mot för innan. Enda skillnaden var att jag inte klarade av doften av vitlök i maten.

När kände du bebisens första sparkar?
V 19. (Den första jättetydliga sparken)

Var du ofta orolig?
 Inte värst faktiskt. Det kom lite i vågor. Mot slutet var jag mer orolig. 
 
När började du läcka bröstmjölk? Jag minns inte exakt. Men det hände ovanligt tidigt faktiskt, så jag förstod redan då att jag inte skulle ha några problem med att få igång amningen iaf. Och det stämde. Vaknade bara på natten på BB av att det RANN, hela tröjan var blöt. ;)

Samlade du på dig gravidtidningar & böcker
? Nä, inte mer än några jag fick i gratispaketen, och av BVC eller en kompis. Läste en del på nätet dock :) Är ju ganska intressant när man aldrig varit med om det förr. :) 
 
Sparkade bebisen mycket? Ja, vad jämför man med? Ganska mycket tycker jag, men aldrig så det gjorde ont. På slutet kändes sparkarna desto mer, men sällan de gjorde ont. :)

Fick du bristningar?
Jag hade inte en enda fram till värkarna kom. Störande nog. Blev väl för mycket när värkarna tryckte på eller nåt. Dock bryr jag mig inte ett dugg om det. Dels för att jag vet den kommer blekna, och sen har jag faktikst skapat ett liv så jag ger blanka fan i om jag så har hängmage för resten av livet. :) Det är ju värt det tusen gånger om. :D

Blödde du någongång?
Nej!

Levde du på som vanligt?
I det stora hela gjorde jag det. Blev lite mindre träna. Man tänkte ju på vad man stoppade i sig också och vad jag gjorde. Jag försökte undvika lyfta tungt och sådana grejer. Smörjde in magen med speciell lotion som var gjort för gravidmagar också. ;)

Hur gammal var du när du blev gravid?
24 år.

Hur tog dina föräldrar det?
 Superglada och förväntansfulla förstås! :)  

Hur tog din partner det?
Såklart jätteglad! Stolt och lycklig redan då. <3

Vart bodde du/ni?
Djupviken, Piteå

Hur ofta gick du till mvc?
 Så ofta som är normalt.  

Hur många ultraljud gjorde du?
Två. Ett i vecka 13 pga att barnmorskan inte hittade hjärtljuden, och sedan rutinultraljudet i vecka 20 blev det.  

Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
Att den inte skulle pågå i flera dygn och att det inte skulle uppstå några komplikationer och att barnet skulle må bra! <3
 
Hur började din förlossning? Värkar natten till söndagen då vi var i stugan. 
 
Hur många timmar tog din förlossning? Beror på hur man räknar. Från att de tog hål på hinnan, så 4 timmar. Från första värken så tog det tre dygn och två timmar!

Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?
Vaginalt.

Hur mycket var du öppen när du kom in?
2 cm.
 
Vilken smärtlindring tog du? Lustgas och epidural 
 
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? 10 min bara. Barnmorskan sa att det var nästan rekord vad hon varit med om. :)
 
Blev det komplikationer? Nja. Inte vid förlossningen i sig. Fick ju sy lite och jag hade ju feber vid förlossningen. Och så infektionen på mig och lillan som vi fick veta sedan, men den historian vet ni ju redan...

Fick du sy?
Ja.

Vad tyckte du var jobbigast?
 Hm. Jobbigast var nog att inte veta hur länge jag skulle behöva ha värkar. Efter tredje dygnet och jag bara hade öppnats en cm på tre dygn så var jag ju ganska hopplös kan jag ju säga. Tänkte att jag får vara gravid hela livet. ;) 
 
Var du rädd för något? Nej. Inte mer än att det skulle vara någon fara med barnet. Annars kände jag mig så trygg med Henrik vid min sida. Han skötte sig exemplariskt! <3 Och barnmorskan och uskan var superbra omän barnmorskan var lite egen. :)

Skrek du?
Nej.
 
Hur många var inne i förlossningsrummet? En barnmorska och en undersköterka och så Henrik. Sedan var det fler vid några tillfällen. Minns dock inte vilka tillfällen. Men förstås när epiduralen sattes och så tror jag det var en läkare som kom in och satte elektroden på lillans huvud. Det var lite problem att få fast den då hon rörde sig huvudet så mycket (pga av kort navelsträng). Måste ha lite utfrågning med Henke om detaljerna. :) Har skrivit en förlossningsberättelse faktiskt, har bara slutet kvar (som Henke måste hjälpa mig) Har inte tagit tag i det än dock.

Hade du någon nära med dig?
Henrik förstås!

Hur var vikt och längd?
 3540 gram och vid födseln mätte hon henne till 52 cm, men hon var 49, 50 cm kom de fram till sedan. Såvida inte bebisar kan krympa då. ;) 
 
Ögonfärg: Blå

Hårfärg:
 Brun

Ammade du?
Ja.

Ammar du nu?
Ja.

Hur gammal är bebisen nu?
1 månad. (5 veckor)

Vad tyckte du om förlossningen?
 Det var häftigare än jag kunnat föreställa mig, och inte alls så farligt som jag hört så många säga. Fast jag hade värkar ganska länge. Och visst gör det ont, men det gör ju som positivt ont och det har jag aldrig hört någon säga förut. Jag blev som chockad efteråt, "var det inte värre än så här"

Vill du ha en till?
Jajjemän, 2 till!

Planerar ni ett till?
 Inte nu, men i framtiden. 
 
När kommer andra barnet? Ja, det får vi väl se. :) Vi vill inte ha alltför många år mellan dem.

Hur är ert förhållande nu?
 Bättre än någonsin <3 

Vilken vecka födde du i?
Vecka 38

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback