Mjölkfria alternativ

Tänkte göra som Emma och lägga upp lite tips på mjölkfria alternativ. Vi har ju kört mjölkfritt länge i matlagningen då Henrik inte tål mjölk heller...

I maten kör vi detta:

Märker ingen skillnad i smagväg när man gör t.ex. korvstroganoff och andra "grytor" som kräver matlagningsgrädde. Det enda som är synd är ju att allt mjölkfritt är så mycket dyrare...
 
Min favorit soyghurt tror jag. Dock den med smak blåbär. Naturell har jag aldrig smakat men gissar den smakar apa. ;) Vanilj tycker jag också funkar! Sedan är ju denna som Emma tipsade om också god! Kommer på andra plats tror jag!
 
 
Sedan vet jag att denna tyckte jag mycket om då Henke just börjat äta mjölkfritt. Men jag har inte sett den sedan dess... Vad jag minns så tycker jag den är godare än tropiska frukter!
 
 
 
Detta använder jag på mackan! Tycker inte det smakar som bregott direkt, men helt klart det bästa mjölkfria alternativet. Och detta när jag bakar!

I bakverken jag hittils gjort så känner man heller ingen skillnad i smakväg. Dock kan jag tänka mig att det smakar annorlunda om jag gör bullar av havremjölk ;)
 
Denna havredryck tycker jag bäst om. Dricker den ju inte rakt av som den är men använder det till havregrynsgröt eller om jag äter kräm. Sådant som man behöver mjölk till. Smakar ju inte som vanlig mjölk, men man får väl inte vara alltför kräsen. ;)

 
 Denna ser ju riktigt mumsig ut, men den hittade jag bara då jag googlade efter andra bilder. Har alltså aldrig sett den i affären. Men skulle jag, så skulle jag köpa den direkt! ;)
 
I vårt hem så äter vi (som ni förstått vid detta laget) ganska mycket yoghurt! ;)

Har jag glömt något? Jo, om man inte vill steka i olja, så finns det ju carlshamns mjölkfria flytande margarin! Som man inte märker någon skillnad på i smakväg...
 
 
 
 
 
Då jag älskar typ oboy å så så är jag hemskt sugen att testa denna dryck... Men jag törs inte då man inte ska äta choklad när man ammar... Sedan är väl detta inte som att äta choklad direkt... Men ändå. Men snart kanske jag törs testa och se...
 
Det var allt jag kom på för stunden! :)
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: mamma

Ja nog finns det mycket mjölk fritt när man tittar på hyllorna i affärena.Vofflor på havre mjölk är jätte gott.Kan rekommendera det.

2012-10-10 @ 17:38:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback