Jul-lista

Har "snott" en lista från Annas blogg. (Vet inte om hon vill jag ska länka så jag gör inte det) :) Hoppas det är okej :)


Hur och med vilka ska du fira jul i år?

- En annorlunda & helt fantastisk jul blir det allt i år. Den första av de bästa! Den kommer att firas i stugan med förmodligen "bara" min fina lilla familj, mina föräldrar och min ena bror. <3

 

Vad önskar du dig i julklapp?
- Jag önskar mig inget särskilt faktiskt. Eller det finns saker som jag vill ha, men mest av allt skulle jag önska att vi var ALLA tillsammans för att fira julen... (Släkten och familjen alltså). Tänk om mormor hade kunnat vara med? Åh vad jag hade önskat mig det!

 

Vilken scen är bäst ur Kalles Jul klockan 15 på julafton?
- Hm. Har faktiskt ingen direkt favorit, vet knappt vad alla heter. (Ni vet mitt minne) :P Men tycker just Kalles jul inte är så viktig faktiskt. Men "Kan du vissla Johanna" är ett MÅSTE för mig :)

 

Brukar dina julaftnar leva upp till dina förväntningar?
- Jag tror inte man ska ha så speciella förväntningar. Julen är ju alltid mysigt på sitt sätt! Oavsett vad så har verenda jul varit jättemysig! Oavsett förväntningar eller ej. Men mest har jag förväntansfulla förväntningar. Mer, "undrar hur det blir då när det är si eller när det är så", eller "finns det snö eller inte". Inte några större förväntningar än så iaf! ;)

 

Har du firat jul utomlands någongång?
- Yes box, förra året var vi ju i Indien. Väldigt mysigt och speciellt! 

 

Vilket jullåt är den bästa?
- Jag tror inte jag kan välja? Finns ju så otroligt många fina!

 

Vilken julfilm är den bästa?
- Hm. Julfilm... Om man tänker på en "långfilm", som jag gör när jag hör julfilm så är den första jag tänker på "Elf", hade inte sett den före jag träffade Henrik, han sa "ååh den MÅSTE du ju bara se" och ja, det håller jag med om :)

 

Har du varit Lucia någongång?
- Yes, förutom på dagis då man hade plastljus å sånt så har jag varit det en gång då jag gick i sexan. :)

 

Berätta om ett mysigt julminne
- Hm. Finns ju så otroligt många fina julminnen. Men det första jag tänker på är mer ett roligt minne. Vi firade ALLTID jul hos mina kusiner här i Piteå och ett år fick vi en så kallad "data bank" båda två och vi satt uppe med den halva natten och hade så roligt ihop. Jag tror det var den natten vi sov i uppblåsbara fotöljer också -bara för att... Vi sov inte så bra kan jag säga. ;) Om jag ska välja ett mer "allvarligt" julminne så tänker jag på mormors sista jul i livet. Jag vet att jag tänkte att "detta blir nog sista julen med mormor i livet"... Så jag tog faktiskt bussen till Piteå och sov hos henne natten till julafton. Det är nog det mysigaste och finaste minnet. Jag minns hur vi gick med sparken till Janet & Mats och hur hon satt i soffan och jag & Frida kramades lite med henne och Frida sa att hon var så liten & söt och att man nästan inte vågade ta i henne för hon var rädd att hon skulle gå sönder. Älskade lilla mormor! <3

 

Bästa julkalendern?
- Mysteriet på Greveholm helt klart! Fast det är svårt att jämföra då när den gick så var man ju i "den" åldern. Jag tycker även Pettson & Findus var en favorit!

 

Vad äter du mest av på julbordet?
- Mammas köttbullar! :D Revbenspjäll och rån med arbogas leverpastej på! DET är ett måste för mig!

 

Vilket julgodis är godast?

- Knäck!

 

När börjar ni julpynta hemma?
- Fredagen innan första advent. :)


 Julen 2009 tror jag. ;)

Hur ser er julgran ut?
- Just nu har vi ingen. Men vi har alltid en riktig gran och klär den med allt vi får på! I många olika färger! Hemma hos mina föräldrar hade vi alltid röda kulor, men sedan jag träffade Henrik har vi experimenterat lite mer. Silver, rött, guld, och rosa har vi nog! ;) Och en flerfärgad ljusslinga! 

 

Pepparkakor – Lussebullar (Hm, lussebullar om man bakar dom som vanlig bulldeg, annars pepparkakor) ;)
Ischoklad – Marsipan 
Köttbullar – Prinskorv
Julkorv – Julskinka
Lax – Sill
Revbensspjäll – Janssons frestelse
Ris a la malta – Risgrynsgröt
Rullsylta – Pastej (arbogas ingen annans)
Glögg – Julmust (båda är ett måste)
Ge – Få (Absolut roligare att ge än att få)
Hemma – Borta
Utomlands – Sverige
Mysteriet på Greveholm – Dieselråttor och sjömansmöss
Chokladkalender – Paketkalender (Hm, har alltid haft chokladkalender, men  är roligare med paketkalender som barn)
Plastgran – Äkta
Arne Weise – Ernst


Kommentarer
Postat av: anna

Är ju bara kul att läsa! Speciellt din:)
Inte visste jag att du varit lucia, där fick jag veta nåt nytt :)

Svar: haha yes. Har nå bilder och jag har för kort klänning dessutom också ;)
Sara

2012-12-03 @ 16:10:44
Postat av: Emma N

Vilken mysig lista! Den kanske jag snor om jag får tråkigt nån dag:)

2012-12-03 @ 22:21:06
Postat av: Karin

Kul lista!! Får man snotta? :D

Svar: Gör det :)
Sara


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback