Fördomar


Den enda bilden som finns på oss inne på balen för x antal år sedan ;)


Jag har varit med om några intressanta saker idag. En av dem är att en av de nya tjejerna på jobbet är tillsammans med en kille som är från Turkiet. Han har flyttat hit och de träffades när hon var där på en vanlig charterresa. Jag har idag fått veta vad "turkar" har för fördomar om oss svenskar. Riktigt intressant. Och jag är inte förvånad, faktiskt, över hur det har blivit så. Svenska tjejer är de största "hororna", "som bara kommer till turkiet för sex och för att supa". Det är alltså inte bara vi som har fördomar över turkarna. Utan det kanske ligger något i hur turkarna beter sig mot oss? De tror ju det är okej att ragga på oss svenska blondiner typ just för att det är så det oftast är, att tjejerna vill det typ. Nu menar jag ju inte att det ÄR så, vissa tjejer är väl så, men de har fördomar om oss, och vi om dem. Det jag vill komma fram till är att vi inte ska ha så mycket fördomar. Jag har många kompisar som är emot just Turkiet, de vill inte ens åka dit på vanlig charter. Jag har ju varit i Turkiet, dock många år sedan, men jag har bara fina minnen därifrån. Jag kan också ha fördomar, jag lärde mig mycket av samtalet med denna tjej. Se det så här om ni har fördomar, de kommer oftast från något, det kanske finns en orsak bakom till varför... Svårt att förklara men jag hoppas ni förstår budskapet. Ha inte fördomar för något du inte egentligen vet orsaken till. Det finns kanske orsaker och förklaringar till allt... Jag skulle nog aldrig låta fördomar hindra mig för att besöka ett visst land. Jag tror inte det iaf, jag hoppas inte det :)


Kommentarer
Postat av: Carro

Åh, vad fina vi var!

2010-09-14 @ 19:28:28
Postat av: Erika

Att vi var fina!! :D

2010-09-14 @ 21:14:02
Postat av: emma

jag tror inte de e "turkarna" jag är emot med turkiet.. de är bara de att många sagt att de är rätt dåligt. Likadant varför jag ej vill åka till tunisien/egyptien (kanske åker dit ändå för pyramiderna o så) men där har nog alla som åkt dit sagt att folket e otroligt jobbigt o ja.. iaf jag åker gärna till ett land med trevlig och inte påflugen befolkning=) men rätta mig om jag har fel!

Postat av: mamma

Gud vad fin du var på balen. Ja vist är det fördomar om Turkiet och om deras diktatur men man kan åka dit i alla fall.

2010-09-15 @ 07:55:11
Postat av: Karin

Jag tror inte det är "fördomarna" som gör att jag inte skulle vilja åka till Turkiet.. Det är mest bara det att det inte är ett resmål jag tänker "YEY, dit ska jag". Jag vill inte riktigt ha såna där typiska charterställen (Bulgarien, Turkiet osv..) finns inte direkt något som lockar där. Egypten till exempel har ju sina pyramider. Mexiko och Thailand har också mycket att se och så. Men skulle jag nu åka en vecka med ett helt gäng på charter (typ billig sista-minuten) med målet solaochbada så skulle jag nog kunna tänka mig Turkiet :) Min mamma hade det bra där! Och jag kan hålla med dig i mycket av det du skriver. Sen det här att turkar skulle vara "slemmiga" (det skrev du ju inget om men det är en fördom jag har), det finns slemfolk i alla länder :P haha.

2010-09-16 @ 21:52:55
URL: http://tjofftjoff.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja, jag får behålla jobbet :) Vi ska ha ett personalmöte i veckan och då ska jag och chefen berätta hur det ligger till :)

2010-09-20 @ 20:58:24
URL: http://t3ra.blogg.se/
Postat av: Anonym

Haha jasså :) Ja hon i blått, till höger är Ronja, den äldre av dom :)

2010-09-20 @ 22:05:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback