Svensk grammatik? :P




Åh, ibland är jag bara så dum mot mig själv. Suck. Och det dummaste är att jag vet innan att det ska bli så. Suck, suck, suck!

Nåja, jag har börjat pack lite smått inför min söder-tripp. Det är svårt att få ner allt i en bag... Tänkte jag tar täckjacka & byxor i en påse bredvid... Ändå får jag inte igen väskan (och då har jag lite småsaker kvar att lägga i) Nåja, det ska bli kul! :D

Har försökt städa lite (så gott det går i den här röran). Får väl se om H ens märker någon skillnad ;) Och tvättat har jag också hunnit med. Nu laddar jag upp inför sjukgymnastbesöket kl 14.30. Då är det dags för gymmet! Gruvar mig lite, får väl se hur mycket benet pallar av att göra!

Jag och H pratade igår om "..." i det svenska språket. Är det någon som kan förklara det bättre än mig? Han höll inte på att tro mig att det FAKTISKT finns i den svenska grammatiken. Han förstår inte varför man skriver "...". Han tycker det jämt låter som något dåligt. Så passa er alla som känner honom, skriv aldrig "..." i ett sms eller på nätet ;) haha Men tänkte det är kul om någon mer kan försöka förklara för honom ;)

Jag sökte lite nu på nätet om detta för en enklare förklaringen till honom och fann detta:

"När man vill markera att ett ord eller en mening inte avslutats använder man tre punkter. Om ett ord är oavslutat kommer punkterna direkt efter ordet. Om en mening är oavslutad har man ett mellanslag mellan sista ordet och punkterna:

Hjälp, nu får jag visst en tegelsten i huv...
Har du hört den förskräckliga ...? "

Jag försökte förklara den sistnämda. Att man kan berätta i skrivande form en historia, och när man inte är "klar" med meningen så kan det bli ... Liksom typ så här "Det var en gubbe som gick ut i skogen för en promenad. Men den där promenaden blev inte riktigt som han tänkte sig. När han var som längst inne i skogen så kom det upp en mystisk gestalt... Gubben hann inte reagea så låg han där på marken i krämpor. (Liksom för att bygga upp stämningen,det kommer ju en fortsättning. Kan man inte skriva så)? ;)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tänker som att det är till att göra texten mer levande, så som du skriver. Ibland behövs "..." för att... hm, visa att det är "tyst" en stund? Jag skriver det när jag tänker till exempel, och för att visa att meningen inte är klar, fast man inte riktigt vet fortsättningen.

Det är ju skillnad på

"Ja, vad ska man säga..." och "Ja, vad ska man säga?" Båda är ju egentligen frågor, men den andra är riktad... äsch, jag ger upp! :P

Hoppas du får igång en diskussion, vore intressant vad andra säger :P

2010-02-18 @ 15:49:51
Postat av: Emelie

Hur gick det på gymmet?Hoppas det gick bra! :)

KRAM

Postat av: henke

hehe jaja jag förstår väll... men de som är drygt är folk som skriver typ, vad kul att ni kommer...



Alltså att dom inte är de tolkar jag det som :)

2010-02-18 @ 21:00:49
Postat av: anna

Håller med Henke där också, beror lite på hur man anävnder det med. Kan känna som han ibland också. Speciellt om man inte känner personen så väl ;)

2010-02-18 @ 22:46:43
Postat av: Anonym

Man kan väl skriva så här, du fråga har du ont i huvudet och jag svarar faktiskt har jag det.

2010-02-19 @ 06:03:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback