Utmaning, norrbottningar och fördomar.

Igår var alltså den berömda ridningsutmaningen. Jag vs Nicklas (inte min bror:P) Från början såg det hela ut att bli en lätt vinst för mig måste jag medge!  Det hela kändes ganska avgjort då hästen galloperade iväg (jag travade där i godan ro i min egen takt och helt plötsligt började skrutten att galoppera. (jag hade ju bara tänkt trava) och så fick jag inte stopp på hästrackarn så han sprang där runt, runt, runt och galopperade bara fortare och fortare. Jag kämpade för kung och fosterland för att hålla mig kvar. Han sprang säkert MINST 10 varv. Till slut fick Sara V stopp på Pelleskrutt, men han fortsatte ändå att galoppera. Då tog jag det kloka och mkt snabba beslutet att slänga mig av från hästen, medan det inte gick sådär supersnabbt! Höll på att få knät ur led, men det hände inte som tur var! Vänstra sidan av kroppen fick sig en liten smäll, men inte så farligt! Är lite blåslagen, men inte mer än att det känns att jag lever.  Det var något att berätta för mina gamlingar idag på jobbet kan jag ju säga! ;)
 
Iaf, alla var väl rätt överens om att jag skulle vinna eftersom jag lyckades hålla mig kvar på hästen så pass länge, och var så lugn. Jag skrek inte ens eller nåt :p MEN, så satte sig Nicklas upp på hästen igen och så började han också att galoppera! Men han kastade sig inte av hästen. :P MEN, han kunde inte rida lätt, det kunde jag liiite grann iaf! Så därför anser jag att jag borde ha ansetts varit den lyckliga vinnaren. Men officiellt blev det oavgjort!

Idag då... Har jobbat för att sen stressa till Piteå. Fy fasen vad vården är sjuk. Fick inte ens en krona milen i bensinersättning. Hade jag åkt buss hade jag fått 160 kr (som bussen kostar tur & retur dit och tillbaka. Men eftersom jag bor i denna håla så gick det såklart ingen buss den tiden som jag var tvungen att åka så jag fick snällt köra bil istället. Vilket innebär att det är 5,2 mil enkel väg, vilket blir med enkel mattematik 10,4 mil tur &retur. För det fick jag 10 kr!! Helt sjukt! Tur att behandlingen är avslutad nu så jag behöver inte sätta min fot där igen om inget krångel uppstår!

Sen åkte jag till kyrkogården för att bli ännu mer förbannad. Fy fasen alltså! Nästa gång jag är i Piteå ska jag fixa till allt! Tur att Fridalinis var hemma så jag fick komma till henne och surra lite. :)

Midsommarplanerna smids för fullt. Det här kommer att bli mycket bra! Det här kommer att bli the best summer ever!


Måste bara få skriva av mig en sak också! Varför har alla så jäkla mycket fördommar om Norrland?!? Och kom ihåg, norrland och norrbotten är INTE samma sak! Blir så less att vissa verkligen tror på sånt som inte ens är i närheten av att vara sant.  Det låter bara otroligt trögt då de verkligen TROR på det. t.ex, då jag säger att det varit 30 grader varmt i typ 2 veckor och strålande sol så får jag kommentaren "Men det måste väl vara väldigt ovanligt där uppe?". Skärp er! Det är väl klart att vi också har en alldeles normal & underbar sommar! Vi kan ha regn som ni där nere också kan, och vi kan ha solsken också. That´s it! Men men. Vi har ju mycket fördommar om 08:or också! :p Men det är inte alls på samma nivå. ;)

Jag och Frida pratade också om en sak. De som bor söderut, t.ex i Sthlm, Gbg, Örebro, whatever, de har så många fördelar. Det är inte lika "bindande" att bo där. Man behöver inte flytta hundra mil för att t.ex. plugga på den utbildningen man vill gå eller det jobbet man vill jobba med. Vi här uppe måste lämna a-l-l-t för att göra nåt sånt. Även att bara kunna hitta på nåt roligt och galet och impulsivit kan bli svårt när man tänkar i de störra banorna. Så som att åka till gbg, gotland, öland, danmark, whatever, så är det snabbt gjort om man bor i Sthlm el dylikt. Jag kan inte dölja, och jag vill inte dölja, att jag är stolt över de norrbottningar  som lyckas "ta sig bort" härifrån. Även om det inte är något jag kan tänka mig en längre tid, för alla norrbottningar tror jag känner som jag om detta älskade landskap. Man vill återvända hit, man vill inte lämna det för alltid. Det är underbart här. Men vi behöver nog alla uppleva kulturbyten ibland. Så sörlänningarna kanske borde ta sig en längre tripp hit upp nån gång också?! Vi kanske har en något för lång vinter, dåligt med buss/tåg förbindelser och dyligt, men allt annat är g-u-l-d! Okej  att lämna placet för ett tag, men någon gång planerar man alltid att återvända. Av dem norrbottningar som jag har hört från så har det i alla fall varit så och så kommer det alltid att vara för mig. Men jag vill uppleva nya saker. Jag kan tänka mig att flytta härifrån under en period, but not forever! MEN, med detta vill jag inte bara säga att det är vi norrbottningar som missar saker. Tänk alla de stackare som inte fått uppleva norrbotten så som vi fått göra! ;) haha

Men jag tänker resa och uppleva saker. Det finns inget mer värdefullt att göra än upplevelser! Och genom resor med sina vänner så får man både uppleva saker samtidigt som man får dela det med sina närmaste vänner. Lovely!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback